Znana i ceniona dieta odchudzająca stworzona przez specjalistę

Wielu z Was zastanawiało się pewnie skąd wzięła się nazwa  „Dieta Kwaśniewskiego”. Odpowiedź jest prosta i z pewnością nie odnosi się do nazwiska byłego prezydenta 😉 Jej twórcą jest dr Jan Kwaśniewski,  absolwent Wojskowej Akademii Medycznej w Łodzi,  lekarz medycyny i dietetyk. Ten urodzony w 1937 roku propagator diety niskowęglowodanowej i wysokotłuszczowej, w roku 1968 ustalił proporcje żywieniowe tłuszczu, białka i cukru, a wynik nazwał od swojego nazwiska „Dietą Kwaśniewskiego” lub też dietą optymalną. Jest autorem artykułów i książek, które doczekały się tłumaczenia na języki obce i wznawianie druku. W jego dorobku ukazały się: Dieta optymalna, Jak nie chorować, Krótka instrukcja obsługi człowieka, Odpowiedzi na listy (cz. 1, 2 i 3), Tłuste życie i wreszcie, Żywienie optymalne.

Jakie są założenia Diety Kwaśniewskiego?

Jak napisaliśmy powyżej, Dieta Kwaśniewskiego zwana jest również dietą optymalną i  zakłada spożywanie trzech tłustych posiłków dziennie przy jednoczesnym ograniczeniu warzyw i owoców, co wydaje się być szokujące dla wielu z Nas. Ponadto dieta wyklucza spożywanie słodyczy i pieczywa, które jest dopuszczalne w minimalnych ilościach. Dopuszczalne jest dostarczenie organizmowi w ciągu dnia maksymalnie ok. 50 g węglowodanów, czyli dwie cieniutkie kromki chleba.  Dla kontrastu można zjeść aż 100-200 g mięsa . Jeżeli są to mięsa chude, wskazane jest urozmaicenie ich innymi tłuszczami. Generalnie dieta opiera się na produktach ogólnie dostępnych: jajkach, produktach mlecznych i mięsie. Należy spożywać także sery, które zalecane są niezależnie od rodzaju. Można je dowolnie łączyć ze śmietaną, masłem czy majonezem.

Wspomniany we wstępie najzdrowszy stosunek tłuszczy, białek i cukrów został oszacowany przez dr Kwaśniewskiego w następujący sposób: 1 g białka powinno przypadać 3 g tłuszczu i tylko 0,5 g węglowodanów. Co ciekawe, dr Kwaśniewski twierdzi, że otyłość występująca wśród wielu Polaków nie jest spowodowana spożywaniem dużej ilości jaj, tłuszczów zwierzęcych i potraw mięsnych, a raczej dużej ilości produktów roślinnych i bogatych w węglowodany. Dr Kwaśniewski zaprzecza również teorii, że produkty zalecane w diecie optymalnej prowadzą do podwyższenia cholesterolu we krwi i, w konsekwencji, do miażdżycy.

Jakie są zalety stosowania Diety Kwaśniewskiego?

Zalety opisane w książkach dr Kwaśniewskiego podkreślają istotny wpływ spożywanych produktów na funkcjonowanie organizmu. W żywieniu optymalnym dostarczane są dwa podstawowe składniki: białko zwierzęce służące do budowy tkanek i odbudowy uszkodzeń organizmu oraz wysokowartościowy biologicznie tłuszcz, który daje energię.

Te dwa składniki mają zagwarantować zdrowie i mają być lekarstwem na każdą dolegliwość. Na podstawie tej diety ludzie otyli mają schudnąć, natomiast niedożywieni, przybrać prawidłową masę ciała. Wszystko to za sprawą funkcjonowania organizmu samego w sobie – nadmiar własnego tłuszczu spala w procesie przemiany materii, a w przypadku wychudzenia powoduje rozbudowę tkanki mięśniowej.

Jako drugą zaletę często wymienia się dostępność i cenę produktów. Te dwa czynniki wpływają na to, że dieta jest tania, a składniki są powszechnie dostępne. Ponadto, przy zachowaniu odpowiednich proporcji żywieniowych, nic się „nie marnuje” – nie zachodzą niepotrzebne procesy metaboliczne,  które powodują utratę energii. Zapotrzebowanie organizmu na główne składniki jest zaspokojone, a kuracjusz przestaje chorować, je mniej i jest dobrze odżywiony. Kolejną zaletą jest optymalne i stosunkowo łatwe żywienie i przygotowanie posiłków.  Zaleca się spożywanie minimum 4 jaj kurzych na dobę (głównie żółtka), należy unikać fruktozy, a za najlepsze węglowodany uważać skrobię. Ważne jest, żeby zasiadać do posiłku, gdy zaczynamy być głodni, ale kończyć natychmiast, gdy pojawi się uczucie sytości. Mimo, że jest to dieta, która skupia się na spożywaniu produktów tłustych i dostarcza organizmowi nawet do 3000-4000 kcal dziennie, nie należy się przejadać! Należy także wyeliminować rośliny strączkowe, nasiona i wszystkie produkty zbożowe.

Jak podają źródła, dieta optymalna jest stosowana u dzieci z epilepsją, jak również prowadzone są badania wpływu diety na inne schorzenia.

Jakie są wady stosowania Diety Kwaśniewskiego?

Brzmi pięknie? Można jeść dużo tłustego mięsa i omijać szerokim łukiem znienawidzone „zielone”, ale należy pamiętać, że każda dieta, tak samo i Dieta Kwaśniewskiego posiada wady, którym należy się przyjrzeć . Mimo tego, co mówi sam autor, Dieta Kwaśniewskiego może być przyczyną powstawania miażdżycy i hipercholesterolemii, które powodują poważne problemy zdrowotne, a konsekwencji mogą doprowadzić do śmierci. Stosowanie diety może także doprowadzić do zwiększenia odporności na insulinę, zapalenia trzustki, kamicy nerkowej czy też do zaburzeń w funkcjonowaniu wątroby i hipoglikemii. To niestety nie koniec skutków niepożądanych. Do wad należy także zaliczyć możliwość rozwoju raka jelita grubego i silnych zaparć spowodowanych niskim spożyciem błonnika pokarmowego. Należy się również liczyć z tym, że w razie nieprzestrzegania zaleceń diety można uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego. Częstym powikłaniem okazuję się być zakwaszenie organizmu i niedobory minerałów i witamin spowodowane zmniejszonym spożywaniem warzyw i owoców. 

Niestety, do częstych skutków niezamierzonych, należy zaliczyć efekt jojo. W wątpliwość należy również poddać niskie koszty utrzymania diety. Spożywanie mięs codziennie i to kilka razy w ciągu dnia z całą pewnością obciąży budżet niejednego z Nas.

Jakie produkty można spożywać?

Do zalecanych produktów należy zaliczyć wspominane już wielokrotnie jaja, każde mięso i to najlepiej tłuste. Przykładem najbardziej polecanych produktów  są: mięso wieprzowe, podroby, tłuste rosoły, galarety, czy chrząstki. Inne mięsa to drób czy też wszelkie rodzaje wędlin, w tym pasztety oraz ryby i konserwy rybne. Gorąco polecane są również wszystkie rodzaje serów, a ponadto dużo tłuszczy jak masło, majonez, smalec czy słonina. Mleko i przetwory mleczne należy spożywać w ilości do pół litra dziennie, a także wypijać napoje bez dodatku cukru. Należy spożywać duże ilości wody mineralnej, aby  wspomóc funkcjonowanie nerek i zapobiec zakwaszeniu organizmu. Do produktów dopuszczalnych zaliczyć należy: 1 ziemniak i to najlepiej pod postacią frytek, jarzyny i grzyby, ale w ilości nie przekraczającej 300 g na dobę. Można spożywać owoce, ale polecane Są te mało słodkie jak np. porzeczki. Przyprawy można używać w dowolnej ilości, pamiętając o tym, że nie mogą one zawierać cukru. Sól jest dopuszczona w małych ilościach, ale należy dążyć do jej całkowitego wyeliminowania.

Jakie produkty są zabronione?

Istnieje cała gama produktów, które należy wyeliminować z codziennego żywienia, aby Dieta Kwaśniewskiego okazała się być skuteczna. Należą do nich przede wszystkim: cukier, wszelkiego rodzaju słodycze i słodziki, w tym także miód. Jak wspomniano powyżej, produkty zbożowe i strączkowe są zakazane. Należy więc wystrzegać się pieczywa, ryżu, kasz, makaronów, klusków, grochu czy fasoli. Nie można również cieszyć się smakiem ciast i niektórych owoców, zarówno świeżych jak i suszonych. Należą do nich głównie agrest, truskawki, cytrusy i przetwory owocowe.

Jakie jest przykładowe menu?

Ze względu na dużą ilość dostępnych produktów, możliwości tworzenia swojego własnego menu jest praktycznie nieograniczone. Należy oczywiście trzymać się wyznaczonych zasad i unikać produktów zakazanych. Poniżej podajemy Wam kilka propozycji, którymi możecie się kierować przy komponowaniu własnych dań.

ŚNIADANIE: 2 placki serowe z jabłkami, parówka, papryka, kawa bez cukru do popicia.

OBIAD: kapusta gotowana  (200 g), śledź w śmietanie, frytki.

KOLACJA: kaszanka podsmażana z boczkiem, 2 placki ziemniaczane, herbata.

ŚNIADANIE: dwie cienkie kromki chleba z pasztetem i serem, herbata z cytryną bez cukru.

OBIAD: zupa grochowa, żeberka smażone na smalcu, frytki i surówka z kiszonej kapusty.

KOLACJA: sernik wiedeński, herbata.

ŚNIADANIE: jajecznica z 2 jaj na boczku, kromka chleba biszkoptowego, herbata bez cukru.

OBIAD: barszcz biały z kiełbasą, plastrami boczku wędzonego i plasterkiem słoniny z dodatkiem śmietany i jajka.

KOLACJA: kanapka z macy z konfiturą bez cukru.

ŚNIADANIE: omlet z 2 jaj z zielonym groszkiem, kawa bez cukru.

OBIAD: golonka z sosem chrzanowym i frytkami.

KOLACJA: 20 dag galaretki z nóżek wieprzowych.

ŚNIADANIE: 2 jaja sadzone smażone na wędzonym boczku, herbata z cytryną bez cukru.

OBIAD: zupa pieczarkowa ze śmietaną, szaszłyk z karkówki i boczku, fasolka szparagowa z wody.

ŚNIADANIE: pasta z tuńczyka i 2 jaj z dodatkiem majonezu, kawa bez cukru.

OBIAD: zupa szczawiowa z jajkiem, żeberkami i ziemniakami.

KOLACJA: 2 jaja i 5 łyżek masła rozmieszane w szklance mleka 3,2%.

To zaledwie kilka propozycji, ale jak wyraźnie widać stosując dietę Kwaśniewskiego jemy mięsnie i tłusto, czego nie da się ukryć. Jest wielu zwolenników diety, szczególnie wśród miłośników mięs wszelakich, ale głosy przeciwników również nie milkną. Zanim zdecydujecie się na stosowanie diety, zapoznajcie się dokładnie z dostępną literaturą, a w razie jakichkolwiek zastrzeżeń lub pytań, skonsultujcie się z lekarzem dietetykiem, który z całą pewnością rozwieje lub potwierdzi Wasze wątpliwości.

A jakie jest Wasze zdanie? Stosujecie dietę? Z jakim skutkiem? Nie zapomnijcie podzielić się z nami Waszym doświadczeniem w komentarzu! Wasze pomysły i przepisy kulinarne, także z chęcią opublikujemy, żeby dieta nie była nudna, a cieszyła  różnorodnością i smakiem.

DIETA MIĘSNA NIE JEST DLA CIEBIE?

3 komentarze

  1. tymek

    trochę nie chce mi się wierzyć, że jedzene tłusto ma mi pomóc schudnąć. Trochę mam nadwagi i to chyba właśnie przez nadmiar mięsa. No nie wiem, nie jestem przekonany… a cholesterol? Chyba jednak pójdę w siłownie

    Odpowiedz
  2. woda z cytryną

    @raff dzięki za podpowiedź faktycznie stwierdzenie “jemy mięsnie” nie jest najszczęśliwsze i to poprawimy. Jeżeli chodzi o twój zarzut, że się nie znamy, chcielibyśmy tylko wspomnieć, że WHO podaje, że zalecana tygodniowa porcja mięsa to 150-200 g, a tu piszemy o dziennej.

    Odpowiedz
  3. Raff

    Witam,artykuł nie do końca rzetelnie napisany bez podstawowej wiedzy autora…niestety lub stety nie jemy tylko “mięśnie” (jak to napisał autor).ogólnie mięsa spożywamy w ciągu doby ok 100-200g więc jest to normalna porcja dla dorosłego człowieka…Ale co się będę rozpisywał ,przecież można o tym wszystkim poczytać w książkach czy internecie z naciskiem na zrozumienie treści by nie pisać takich bzdur jak autor tekstu..

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *