Nadszedł czas, żeby poruszyć bardzo ważny temat, którym jest… woda z cytryną. Wielokrotnie pisaliśmy, żebyście pamiętali o piciu wody, niezależnie od tego, czy jesteście na diecie czy nie. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego picie wody jest takie istotne? Dlaczego właściwie trzeba jej wypijać ok. 2 litry w ciągu dnia? A może nie trzeba? Woda jest często pomijanym składnikiem diety, a tak naprawdę jest najważniejszym z nich. Bez wody organizm nie może normalnie pracować, budować tkanek czy wydalać resztek. Tak naprawdę nic nie może, bo bez wody nie byłoby życia. Zapraszamy Was do zapoznania się z krótkim artykułem dotyczącym wody. Dla większości z Was to pewnie tylko przypomnienie wiadomości dobrze znanych, ale pamiętajmy, że niezwykle istotnych. Zapraszamy!

Czym jest woda?

Czytając definicję „wody” w dowolnym słowniku czy encyklopedii zawsze podane jest, że woda to przede wszystkim związek chemiczny o wzorze H20, która jest niezbędna wszystkim organizmom do życia. W temperaturze pokojowej występuje w stanie ciekłym. Może wystąpić także pod postacią pary wodnej w stanie gazowym lub lodu w stałym stanie skupienia. Dodatkowo, woda jest niemal idealnym rozpuszczalnikiem. To ona stanowi środowisko dla WSZYSTKICH procesów życiowych w organizmie i jest NIEZBĘDNA do jego prawidłowego funkcjonowania.

Jakie funkcje pełni woda?

ile wody należy wypijaćPoza tym, że jest doskonałym rozpuszczalnikiem, woda pełni też rolę transportową dla składników odżywczych i metabolitów pomiędzy komórkami nie tylko za pomocą płynu śródmiąższowego, ale występuje też w postaci krwi i limfy. Dzięki udziałowi wody możliwe jest trawienie; cały proces uwarunkowany jest odpowiednią ilością wody zarówno w ślinie, jak i soku żołądkowym, jelitowym, a także w żółci. Ponadto woda gra główną rolę podczas regulacji termicznej i chroni organizm przez przegrzaniem. W gorące dni pocimy się więcej, bo w ten sposób organizm próbuje utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Pot to nic innego jak woda w 99,0 – 99,5%. Nic więc dziwnego, że szczególnie w lato spożycie wody należy zwiększyć. Ci którzy nie byli zainteresowani tematem wcześniej, teraz mogą być w szoku: woda jest także budulcem naszych organizmów. Tak jest, to nie pomyłka. Woda jest składnikiem zarówno mięśni, chrząstek, ścięgien, a nawet kości. Co więcej, wodę można znaleźć nawet w tkance tłuszczowej! Przeciętna zawartość wody w organizmie człowieka waha się i jest uzależniona od płci, wieku, przyzwyczajeń żywieniowych i kulturowych, a nawet upodobań. Generalnie jednak przyjmuje się, że średnia zawartość wody w organizmie dorosłej kobiety to ok. 54%, a mężczyzny ok. 60%. Mowa tu oczywiście o osobach zdrowych i bez nadwagi. W „skład” noworodka wchodzi do 80%, podczas gdy z wiekiem ilość wody w organizmie spada i u ludzi starszych wynosi odpowiednio ok. 54% i 46% dla mężczyzn i kobiet.

Ile wody wypijać?

zalety picia wodyZawartość wody powinna utrzymywać się na stałym poziomie, a to oznacza, że bilans wody w organizmie powinien być zerowy. Wyjątkiem są osoby w czasie wzrostu, a także kobiety w ciąży. Wówczas bilans wodny jest dodatni. Organizm produkuje wodę podczas różnych przemian, natomiast nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej jej ilości. Nie jest też w stanie magazynować jej w większych ilościach. W związku z tym wodę należy dostarczyć z zewnątrz, a można to robić w dwojaki sposób: pijąc napoje lub jedząc… Niektóre produkty mogą składać się aż w 90% z wody! Niezmiennie jednak najlepszym źródłem wody jest woda 😉 Wróćmy jednak do pytania postawionego na początku tego akapitu: ile wody wypijać? Nie można tu udzielić odpowiedzi jednoznacznej. Wszystko zależy od wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej, spożytych pokarmów, ilości tkanki tłuszczowej, a także regionu, w którym aktualnie się znajdujemy. Minimalna ilość wody, która potrzebna jest organizmowi, żeby wydalić produkty metabolizmu to ok. 1000 cm3/dobę (część z tego organizm sam wytwarza), ale z drugiej strony nie może ona przekraczać zdolności wydalniczych nerek. W związku z tym przyjmuje się, że osoba dorosła na każdy kilogram masy ciała potrzebuje ok. 30 cm3 na dobę, lub też 1 cm3 na każdy 1 kcal spożywanego pokarmu. EFSA (European Food Safety Authority) podaje, że dla kobiet i mężczyzn powyżej 14 roku życia, przebywających w otoczeniu o umiarkowanej temperaturze i zachowujących umiarkowaną aktywność fizyczną, ilość spożywanej wody powinna wynosić odpowiednio: 2 i 2,5 litra.

Nadmiar i niedobór wody

woda z cytryną lodem i miętąNadmiar wody zdarza się rzadko i jeżeli już występuje, to związany jest zazwyczaj z uszkodzonymi nerkami lub wątrobą. Dużo częściej występuje natomiast niedobór wody, który może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji. Niedobór wody, czyli odwodnienie, nie musi występować tylko z powodu picia zbyt małej ilości płynów; może być także konsekwencją gorączki, wymiotów, biegunek czy nadmiernej potliwości. Najczęstszymi oznakami odwodnienia jest pragnienie, suchość w ustach, osłabienie, zaburzenia koordynacji, brak apetytu i inne. Ważne jest, aby pić zanim odczujemy pragnienie, które jest oznaką początków odwodnienia. Strata wody w granicach 2-3% ogólnej masy ciała zmniejsza zdolności koordynacji ruchowej, a także niekorzystnie wpływa na procesy termoregulacji. Straty do 8% powodują dodatkowo zaburzenia psychiczne, a utrata wody w granicach 20% prowadzi do śmierci. Pamiętajmy dlatego o piciu wody i to najlepiej takiej, która posiada mikro- i makroelementy, które często tracimy np. wraz z potem.z

Woda wodzie nierówna

Co do tego, że woda jest absolutnie niezbędna chyba udało nam się Was przekonać. Pozostaje jeszcze jeden aspekt. Jaką wodę wybrać? Najlepiej wodę niegazowaną, ponieważ w przeciwieństwie do wody gazowanej, nie zawiera ona lub zawiera minimalne ilości dwutlenku węgla (CO2), który spożywany w nadmiarze może powodować zakwaszenie organizmu. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, warto wybierać wodę mineralną, która poza samą wodą dostarczy organizmowi soli mineralnych i dzięki temu zapobiegniesz ich niedoborom.

Nasza rada na koniec: zachęcamy do wzbogacenia wody sokiem z cytryną! Ma ona świetne właściwości: Taki mix zawiera przeciwutleniacze, wspomaga odchudzanie, pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową, wspomaga trawienie, a przede wszystkim świetnie smakuje!

Bibliografia:

1. Brzozowska Anna (2012) Składniki mineralne [w:] Jan Gawęcki (ed.) Żywienie człowieka Podstawy Nauki o Żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

2. European Food Safety Authority (2008) Scientific Opinion of the Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies on request from EC on dietary reference value for water.

3. Internetowa Encyklopedia PWN.

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *